Bounce Rateدر سئو سایت

تا به حال از خودتان پرسیده اید چرا در بین تمام اصول سئو سایت تا این حد روی محتوا تاکید می شود؟ به خاطر این که bounce rate یا ضریب خروج نگیرید. اما ضریب خروج یا نرخ خروج چیست؟

سئو سایت بهینه سازی سایت ام.سی سئو bounce rate

سئو سایت بهینه سازی سایت ام.سی سئو bounce rate

Bounce Rateدر سئو

نرخ خروج bounce rate اصطلاحی در تحلیل ترافیک وب و به معنای نرخ تعداد بازدیدکننده هایی است که وارد وبسایت شما شده اند و در کمتر از چند ثانیه (حدود سی ثانیه) از آن خارج شدند. کاربر باید چنان جذب وبسایت شما بشود که در صفحات شما چرخی بزند و لحظاتی از زمان خود را به شما اختصاص بدهد.  نباید بلافاصله صفحه را ببندند، یا گزینه ی بازگشت را کلیک کنند یا در نوار آدرس سریعا آدرس دیگری را جستجو کنند. دقت کنید که حتی اگر صفحه بیکار بماند نیز bounce محسوب می شود. در غیر این صورت شما کاربر پسند نبودید و محتوای سایت شما به درد نخور بوده. در این صورت نرخ خروج پایین تر یعنی تعداد بیشتری از کاربران سایت شما را دوست داشتند و نرخ خروج بالاتر یعنی سایت شمااز نظر کاربران سایت خوبی نبوده. نرخ خروج با توجه به تعداد کل کاربران سایت شما حساب می شود. بنابراین دو سایت با تعداد برابر کاربرهای ناراضی، سایتی بهتر است که کل کاربرانش (بازدیدکننده هایش) بیشتر باشد.

نرخ خروج در سئو سایت

هدف نرخ خروج تعیین بازده و عملکرد سایت شما در جلب رضایت مشتری است. اهمیت bounce rate در این است که ممکن است برخی با آگاهی از الگوریتم های موتورهای جستجو اقدام به تقلب کنند و سایت خود را بدون محتوای مناسب و ظاهر کاربر پسند در صفحات اول بیاورند. در این لحظه وقتی سایت آن ها نرخ خروج بالایی آورد، مثلا بیش از 50 درصد، سایت مد نظر با مشکل رو به رو می شود.

رفع مشکل ترک سایت توسط کاربران

برای رفع این معضل باید همانطور که همیشه گفته می شود، سایت خود را با توجه به هدف خود و نیاز کاربر طراحی کنید. ببینید ترافیک سایت شما از سمت چه کاربرانی است و آن ها دنبال چه چیزی هستند. شما یک قدم جلو تر باشید و آنچه را که حدس می زنید آن ها دنبالش خواهند بود را در اختیار کاربران وفادار خود قرار دهید.

چه طور بخشی از معضل نرخ بازگشت را حل کنید؟ فرض کنید شما سایتی هستند که هر روز مطالبی در مورد موضوعی خاص می گذارید (مانند یک سایت خبری). در این صورت کاربر در هر بازدید بلافاصله پس از خواندن خبر مد نظر سایت شما را بدون جستجو در صفحات دیگر سایت شما می بندد. این کاربرها ممکن است به احتمال زیاد در روزهای آتی ب آپدیت های جدید دوباره به سایت شما برگردند. در این صورت نرخ خروج شما صد در صد خواهد بود! شما نباید نگران bounce های برگشتی باشید! یعنی خروج هایی که دوباره به سایت شما برمیگردند. زیرا با اول بازگشت آنها به سایت شما، خروج قبلی آن ها از لیست خارج می شود حتی اگر این بار نیز باز در یک صفحه بمانند و در صفحات مختلف وبسایت شما نچرخند. در این صورت باید bounce rate  خود را تنظیم کنید. در مقاله های آتی در مورد نحوه ی این کار صحبت خواهیم کرد.

همچنین باز هم به کلمات کلیدی خود برگردید. اگر برخی کلمات کلیدی شما نرخ خروج بیشتری برای شما می آورند، آن ها را از لیست خارج کنید. در نهایت به کاربرتان انگیزه بدهید که بعد از آنکه جوابش را گرفت باز هم به سایت شما برگردد. می توانید این کار را با فراهم کردن گزینه های بیشتری تحقیقاتی یا محتوایی برای کاربر انجام دهید. ذهن کاربر را قلقلک دهید. در کنار این نکاتی که گفته شد، محتوا و سئو محتوا را همیشه در صدر لیست خود قرار دهید. با تمام این کارها خواهید توانست نرخ خروج سایت خود را کاسته و سایت خود را بهتر بهینه کنید.