canonical url و سئو سایت

گاهی پیش می آید در قسمت تولید محتوا یا تبلیغ یک کالای تجاری یک ماهیت واحد دارای چند صفحه یا به عبارتی url مختلف باشد. یا ممکن است چند صفحه ی مختلف مطالب بسیار مشابهی داشته باشند. شاید این سیستم ها برای تولید محتوا مناسب تر و راحت تر باشند اما برای موتورهای جستجو در رنکینگ وبسایت شما چالش زایی می کنند و برای سئو سایت شما چندان خوب نیستند و در بهینه سازی سایت شما خلل ایجاد می کنند.

canonical url و سئو سایت

فرض کنید وبسایتی دارای چند url زیر باشد:
www.example.com
example.com/
www.example.com/index.html
example.com/home.asp

در این صورت در عمل هر یک از این آدرس ها با دیگری فرق دارند و می توانند محتوای انحصاری خود را داشته باشند و برای موتورهای جستجو فرقی نمی کند که محتوای هر یک از آن ها دقیقا چه جیزی است. موتورهای جستجو هر یک از صفحات را جداگانه ایندکس گذاری می کند و در نتیجه رتبه ی کلی صفحات ممکن است بسیار کمتر از رتبه ی واقعی آن مطلب خاص باشد.

canonical-url-سئو سایت بهینه سازی سایت ام.سی سئو

canonical-url-سئو سایت بهینه سازی سایت ام.سی سئو

در واقع در این شرایط موتورهای جستجو نمی دانند کدام صفحه مهم ترین صفحه است و بر مبنای کدام صفحه به مطلب شما رنکینگ بدهند. در واقع ایندکس گذاری صفحات شما چالش زا می شود. همچنین موتورهای جستجو نمی دانند کدام یک از این صفحات مهم تر هستند و کدام یک را در نتایج جستجوها نشان دهند. بنابراین با وجود این چالش ها سایت شما دچار کاهش رنکینگ و کاهش کاربر و ترافیک می شود. این یک سیکل معیوب است که کاهش هر یک بر کاهش مجدد دیگری تاثیر می گذارد. یعنی وقتی شما رنکینگ تان کاهش بیابد، کاربرتان نیز کاهش می یابد و وقتی کاربرتان کاهش بیابد رنکینگتان نیز کاهش می یابد. بنابراین متخصصین سئو سایت باید در راستای بهینه سازی سایت اقدام به سئوسازی کنند. به عبارتی باید به گوگل بفهماند که کدام یک از صفحات مهمترین صفحه است و تنها همان صفحه را در نتایج جستجو نشان دهد. با افزودن تگ canonical در بخش هدر header مدیریت محتوا می توانید این مشکل را حل کنید. سیستم های جوملا و وردپرس به این ابزار مسلح هستند.

همچنین می توانید در هنگام وارد کردن url مطالب خود همیشه آدرس مشابهی را برای تمامی مطالب خود وارد کنید. مثلا در تمام وبسایت خود برای تمامی محتوای خود از آدرس با www استفاده کنید. این فرمت را در تمام وبسایت خود عملی کنید. در این شرایط می توانید از ریدایرکت 301 برای ارجاع دادن لینک های فرعی به لینک اصلی یا canonical استفاده کنید. در اینجا ممکن است این سوال پیش بیاید که فرق ریدایرکت 301 و 302 با هم چیست؟ ریدایرکت 301 دائمی است ولی ریدایرکت 302 موقتی است. و ریدایرکت 301 در واقع 90 تا 99 درصد مشکل را حل می کند در حالی که ریدایرکت 302 اینطور نیست.

همچنین می توانید از تگ rel=canonical استفاده کنید. تگ rel=canonical همان قدرت رنکینگ را به سایت دیگر می دهد، از نظر عملکردی شبیه به ریدایرکت 301 است و از نظر زمانی نیز مقرون به صرفه تر است. این تگ در بخش هد صفحه ی وب اس. این متا تگ تازه ای نیست اما مانند نوفالو از پارامتر جدید rel استفاده می کند. مثلا:

<link href=”http://www.example.com/canonical-version-of-page/” rel=”canonical” />

این تگ به گوگل و بینگ می گوید که این صفحه باید دقیقا مانند کپی url اصلی رتبه گذاری و ایندکس شود. در واقع باید با این دو آدرس یک جور رفتار شود. و شاخصه های مشابهی در موتورهای جستجو باید به هر دوی آن ها داده شود. بنابراین سئو سایت به شما کمک می کند تا با رفع این مشکل به طرقی که گفته شد در راستای بهینه سازی سایت خود و بهبود رنکینگ آن قدم بردارید.