ارتباط بین سئو سایت و لینک سازی

برای موتورهای جستجویی که در صفحات وب می چرخند، لینک ها، حکم خیابان های ارتباطی بین صفحات وب را دارند. موتورهای جستجو با تحلیل های پیچیده متوجه می شوند که صفحات وب چگونه به هم مرتبط هستند و به این طریق بهینه سازی سایت میسر می شود.
از اواخر قرن بیستم (1990)، لینک ها، برگ برنده ی تعیین محبوبیت و اهمیت صفحات شدند. موتورهای جستجو الگوریتم های پیچیده ای را برای ارزیابی سایت ها و صفحات به کار می بندند. درست است که لینک تنها فاکتور تعیین کننده در سئو سایت نیست اما بخش مهمی از الگوریتم های موتورهای جستجو را فاکتورهای لینک محور تشکیل می دهند. موتورهای جستجو از طریق تعداد و محبوبیت لینک هایی که به یک وبسایت داده می شوند، میزان محبوبیت آن وبسایت را میفهمند. اما معیارهایی همچون اطمینان (trust)، اسپم و اعتبار (authority) نیز در بهینه سازی سایت موثر هستند. سایت های قابل اطمینان به سایت های مطمئن دیگر لینک میدهند. در حالی که سایت های اسپم، لینک های بسیار کمی از منابع مطمئن دریافت می کنند. مدل های اعتباری مانند الگوریتم هیلتاپ نیز این موضوع را تایید می کنند. بنابراین لینک سازی یکی از مهم ترین وظایف سئو برای مدیریت رتبه بندی و بهینه سازی سایت در جستجو است .

بهینه سازی وب سایت

موارد مهم در لینک سازی

محبوبیت موضوعی
محبوبیت موضوعی (local) اولین بار توسط موتور جستجوی تئوما (Teoma) مطرح شد و به این معنا بود که لینک هایی از سایت های با موضوعیت محتوایی خاص مهم تر از لینک هایی با سایت های عمومی و با موضوعات متفرقه هستند. برای مثال، اگر وب سایت شما در زمینه ثبت شرکت و ثبت برند می باشد پس گرفتن لینک در این حوزه ها می تواند کمک شایانی نماید و نیز اینکه اگر سایت شما در زمینه عکاسی کودک و آتلیه کودک فعالیت دارد پس گرفتن لینک از سایت هایی که در این زمینه هستند بسیار کمک کننده خواهد بود.

سیگنال های افزایش رتبه ی سئو سایت
مورد استفاده در موتور های جستجو
موتورهای جستجو چطور لینک ها را ارزش گذاری و در سئو سایت رتبه بندی می کنند؟ برای پاسخ به این سوال، می توان به اجزای مختلف یک لینک را بررسی کرد. اگرچه ما دقیقا از معیارهای موتورهای جستجو آگاه نیستیم اما از طریق بررسی پتنت (patent)، سال های فعالیت و تست hands-on می توان به فرضیات قابل قبولی دست یافت. در زیر به برخی از این فاکتور های مهم می پردازیم که توسط حرفه ای های این حیطه بررسی می شوند:

محبوبیت جهانی
هرچه یک سایت محبوب تر و مهم تر باشد، لینک های آن سایت نیز مهم تر می شوند و در بهینه سازی سایت موثر تر هستند. سایتی مانند ویکیپدیا هزاران سایت مختلف را دارد که به آن لینک داده می شود. به عبارتی، می توان گفت که سایتی محبوب و مهم است. برای کسب اعتبار و اطمینان در موتورهای جستجو، به کمک پارتنرهای لینک نیاز خواهیم داشت. این پارتنرها هرچه محبوب تر باشند سئو سایت موفق تر است.

Anchor text
یکی از مهم ترین سیگنال هایی که موتورهای جستجو در رتبه بندی سایت ها استفاده می کنند متن انکور یا انکور تکست است. اگر دوجین لینک به یک صفحه با کلمات کلیدی درست اشاره کنند، آن سایت احتمال بالایی دارد که رتبه ی خوبی در آن متن انکور به دست بیارد و بهینه سازی بهتر صورت می گیرد. برای مثال، جستجوهایی با عبارت “اینجا را کلیک کنید” “click here” تنها به خاطر متن انکور لینک های درونی رتبه دهی می شوند.

رتبه ی اطمینان در سئو سایت
عجیب نیست اگر اینترنت حجم زیادی محتوی اسپم داشته باشد. برآورد می شود که 60% صفحات وب اسپم باشند که در سئو سایت تاثیر ندارد. برای اینکه از شر این محتوای نامربوط خلاص شویم، موتورهای جستجو سیستم هایی برای اندازه گیری میزان اطمینان دارند که براساس نمودار لینک است. داشتن لینکهایی از دامین های بسیار قابل اطمینان میتواند تاثیر شگفت انگیزی در ترقی رتبه ی یک سایت داشته باشد. دانشگاه ها، سایت های دولتی و موسسات غیر انتفاعی از نمونه های این سایت های با اطمینان بالا هستند و لینک های این سایت ها باعث بهینه سازی سایت می شوند.

همسایگی لینک
سایت هایی که به یک سایت اسپم لینک می دهد به احتمال زیاد اسپم هستند و معمولا سایت های اسپم زیادی نیز به آن ها لینک می دهند. با نگاهی به این سایت ها، موتور های جستجو می توانند همسایگی لینک شما را بفهمند. بنابراین، بهتر است سایت هایی با لینک های مطمئن را انتخاب کنیم تا رتبه ی بهتری در سئو و بهینه سازی سایت به دست بیاوریم.

تازگی
سیگنال های لینک معمولا پس از مدتی کمرنگ یا ناپدید می شوند. سایت هایی که یک روزی محبوب بودند ممکن است کنار بروند و دیگر لینک جدیدی به دست نیاورند. بنابراین مهم است که همواره لینک های تازه ی بیشتری را به دست بیاورید. معمولا به این وضعیت رتبه ی تازه یا freshrank می گویند که برای تعیین محبوبیت و اهمیت و موضوعیت یک سایت به کار می رود.

اشتراک گذاری اجتماعی
در سال های اخیر انفجاری از اشتراک اطلاعات در صفحات اجتماعی مانند فیسبوک، گوگل پلاس و توییتر رخ داده که اگرچه موتورهای جستجو با این اشتراک گذاری ها به نحوی جداگانه رفتار می کند اما با این حال این اشتراک گذاری ها تاثیر خود را در سئو سایت می گذارند. البته بین متخصصین همیشه در مورد نحوه ی عملکرد الگوریتم های لینک های شبکه های اجتماعی در سئو سایت اطلاعات کامل ندارند اما در اهمیت روز افزون شبکه های اجتماعی در رتبه دهی سئو .چو بهینه سازی سایت هیچ شکی نیست.