21 شاخص برای بررسی صحت سئو سایت

وقتی سئو سایت حتی برای چند روز جواب ندهد تاثیر زیادی روی تجارت شما خواهد داشت. پس مهم است بدانیم چگونه میتوانیم مشکلات سئو سایت را به سرعت تشخیص دهیم؟
بررسی و کنترل صحت سئو سایت لازمه ی بهینه سازی موفق است. ممکن است خطاهایی رخ بدهد و ما در آن صورت مجبور خواهیم بود که تا گزارش های ماهیانه ی بعدی صبر کنیم تا دلیل ضعف عملکرد سئو را بفهمیم و این تاخیر برای برنامه ی تجاری ما مخرب خواهد بود.
شاخص های متعددی برای ارزیابی سئو سایت وجود دارد که به شما کمک می کند علت ضعف عملکر سئو سایت را بفهمید.

سئو سایت بهینه سازی سایت ام.سی سئو

سئو سایت بهینه سازی سایت ام.سی سئو

1. ترافیک ارگانیک:
یکی از مهم ترین اهداف سئو سایت، ترافیک ارگانیک است و تغییرات در ترافیک ارگانیک سایت میتواند شدیدا بر سئو سایت شما تاثیر بگذارد.
اگر ترافیک ارگانیک کم شود سعی کنید به سرعت بفهمید علت این کاهش چه بوده و مشکل را رفع کنید. ترافیک ارگانیک تمام قسمت های سایت را بررسی کنید تا بفهمید آیا قسمتی از سایت مشکل خاصی دارد یا سایت به طور کلی با مشکل روبه رو است. همچنین بررسی کنید آیا بازاریابی و مارکتینگ در سایر شبکه ها نیز کاهش داشته؟ برای مثال کاهش تمایل مخاطب به نوعی برند خاص می تواند طبیعتا تمایل به سایت شما را نیز پایین بیاورد.
اگر ترافیک ارگانیک بالا رفت حواستان را جمع کنید تا بفهمید علتش چه بوده و آن فاکتور را در تمام سایت تقویت کنید تا سئو سایت شما بهبود یابد.

2. تغییرات مستقیم ترافیک:
بیشتر مردم به ترافیک ارگانیک توجه می کنند اما از ترافیک مستقیم غافل می شوند. ترافیک مستقیم شاخص مهمی در عملکرد سئو است زیرا در بسیاری از موارد کاربرها ابتدا سایت را از طریق جستجو (سرچ) ارگانیک می یابند و سپس در مراحل بعدی خودشان به طور مستقیم وارد سایت شما می شوند. با وجود بروزرهای امنیتی و موبایل ها، بسیاری از ترافیک های سرچ، به عنوان ترافیک مستقیم تلقی می شود زیرا عبارت اچ تی تی پی در آدرس ذکر نمی شود.
اگر ترافیک مستقیم کم شود اول دقت کنید ببینید که آیا ترافیک ارگانیک نیز کم شده است؟ سپس ببینید کاربران دستگاه های موبایل کم شده؟ اگر این اواخر تگ UTM را شروع کرده باشید، ترافیک مستقیمتان کم می شود. در نهایت ببینید آیا در فعالیت مارکتینگ سایر شبکه ها نیز کاهشی بوده؟
اگر ترافیک مستقیم افزایش یابد، دقت کنید ببینید دلیلش چه بوده و به عنوان مسئول سئو سایت آن را دوباره اعمال کنید.

3. تغییرات ترافیک ارجاعی
این نوع ترافیک، شاخص مهمی در سئو سایت است. از این طریق می توانید بفهمید آیا یک لینک به سایت شما ترافیک داده است یا خیر.
اگر ترافیک ارجاعی کم شد، پروفایل بک لینک را چک کنید تا ببینید لینک اینباندی in-bound را از دست داده اید؟
اگر ترافیک ارجاعی زیاد شد، ببینید چه سایت هایی به سایت شما ترافیک داده اند و لینک دهی از آن سایت را بالا ببرید.

4. تغییرات ترافیک کمپین campaign
اگرچه تغییر در ترافیک کمپین اثر مستقیمی بر سئو سایت ندارد اما به ما در مورد علل تغییر در ترافیک جستجوی مستقیم یا برندی اطلاعاتی می دهد. وقتی در ترافیک کمپین بیش از 20 درصد تغییر رخ داد باید حواستان را جمع کنید و دنبال علتش باشید.

5. تغییرات ترافیک ایمیلی
ترافیک ایمیلی نیز مانند تغییرات ترافیک کمپین، به ما در مورد تغییرات ترافیک جستجوی مستقیم یا برندی اطلاعاتی می دهد. در این مورد نیز اگر تغییر بیش از 20 % باشد مسئول سئو سایت باید علت را جستجو کند.

6. تغییرات دوره ای
در دنیای متنوع و پیچیده ی امروزه، ثابت نگه داشتن کاربر سایت کار دشتواری است. کاربران معمولا از روش های بازاریابی مشخصی به سایت شما وارد می شوند و مشتری دائمی شما می شوند. اندازه گیری رشد یا کاهش دوره ای به شما درک کلی از کیفیت سئو سایت می دهد.

7. تغییرات کاربری
در کنار تغییرات دوره ای کاربری سایت، تعداد کاربران نیز برای رتبه بندی سایت بسیار مهم است. تعداد کاربران به شما می گوید که آیا عملکرد کلی سایت و سئو سایت خوب است.

8. تغییرات دستگاه موبایل
همانطور که پیشتر نیز گفتم، بروزرهای موبایل و برخی بروزرهای جدید دسکتاپ کمتر از عبارت http برای جستجوی داده استفاده می کنند. در این صورت چالش بزرگتری نیز در تشخیص مشکل سئو سایت به وجود می آید. نتایج یک مطالعه اخیر حاکی از آن است که 60% ترافیک سرچ از سرچ مستقیم و به ویژه موبایل است. ایمیل اتوماتیک ماهیانه ای تنظیم کنید که به شما رشد یا کاهش کاربران ایمیلی را شرح دهد.

9. افزایش سرعت بالا آمدن سایت
سرعت بالا آمدن سایت نقش مهمی در عملکرد سئو سایت و کاربر پسندی آن دارد. اگر سرعت بالا آمدن سایت شما بالا برود، موتورهای جستجو برای سایت شما امتیاز منفی ثبت می کنند چرا که کاربران ناراضی خواهند بود و احتمال بستن صفحه و رفتن به سراغ سایت دیگر بالا می رود. هشدار روزانه ای را تنظیم کنید که به شما بگوید چه زمانی سرعت بالا آمدن سایتتان بیش از ده درصد بالا می رود. همچنین هشدار دیگری را تنظیم کنید که به شما بگوید چه زمانی صفحه ای بیش از xx ثانیه طول می کشد تا بالا بیاید.سایتی با کمترین سرعت بالا آمدن را در نظر بگیرید که ترافیک قابل توجهی دارد و از gtmetrix.com وضعیت را کنترل کنید. این ابزار به شما کمک شایانی در بررسی عامل کندی سایت می کند.

10. زمان پاسخ سرور
سرعت سایت همیشه مربوط به سرعت بالا آمدن پایین سایت نیست. گاهی سرعت سرور می تواند عامل کندی سرعت سایت شما باشد. در این صورت مانعی در سئو سایت شما وجود دارد.

تا اینجا به ده مورد پرداختیم. یازده مورد دیگر در صفحه ی دیگری در مورد شاخص های بررسی صحت سئو مطرح می شوند.