تحلیل موفقیت سئو سایت

اینطور میگویند که اگر بتوانید چیزی را اندازه بگیرید، می توانید بهترش نیز کنید. در بهینه سازی موتورهای جستجو، اندازه گیری در موفقیت سئو سایت بسیار مهم است. سئوهای حرفه ای سایت داده های مربوط به رتبه بندی، ارجاع، لینک و غیره را بررسی می کنند تا روش ها و راهکارهای سئو سایت شان را بهتر کنند و به سمت بهینه سازی سایت بروند.

شاخص های پیشنهادی برای تحلیل سئو سایت

گرچه هر تجارتی منحصر به فرد است و هر وبسایتی نیز شاخص های خاص خود را دارد، لیست زیر تقریبا شامل نکاتی جامع می شود که در سئو سایت بسیار مهم است. البته شاخصه های خیلی کلی در اینجا آورده نشده اند.

1. سهم موتورهای جستجوی در بازدیدهای ارجاعی به سایت شما
هرماه جزییات مربوط به هر منبع ترافیک به سایت تان را نگه دارید. من جمله: (جستجوی مستقیم) direct navigation، ترافیک ارجاعی و ترافیک جستجو.
دانستن درصد و تعداد دقیق هر یک از این ترافیک ها به شما کمک می کند تا نقاط ضعف و قوت سئو سایت تان را بدانید و در طی زمان بتوانید در جهت بهینه سازی سایت قدم بردارید. مثلا اگر دیدید ترافیک سایتتان ناگهان خیلی بالا رفت اما این ترافیک ارجاعی از سایتی نامربوط بود، نباید خیلی ذوق زده شوید. از سوی دیگر اگر ترافیک موتورهای جستجویتان ناگهان خیلی کاهش یافت احتمالا دچار دردسر شده اید.

2. ارجاعات موتورهای جستجو
سه موتور جستجوی اصلی یعنی گوکل، یاهو و بینگ سهم اصلی تمام جستجوهای ایالت متحده را تشکیل می دهند. در کشورهای دیگر اما سهم گوگل حتی به هشتاد درصد نیز می رسد. بررسی سهم هر موتور جستجو در سئو سایت شما می تواند به چند دلیل مهم باشد:
مقایسه عملکرد و سهم بازار
دانستن علت کاهش های ناگهانی ترافیک (که آیا این کاهش از سمت یک موتور جستجوی خاص است و ایا در این صورت سایت از سمت آن موتور جستجوی خاص، دچار پنالتی سئو شده است؟)
درک ارزش هر استراتژی سئو سایت اتخاذ شده (برخی اقدامات سئو ارزش و تاثیر بیشتر در بهینه سازی سایت دارد)

3. بازدیدهای مربوط به عبارات و لغات خاصی
کلمات کلیدی که ترافیک به سایت شما می دهد بخش مهم دیگری از تحلیل سایت می باشد. باید به دقت به این کلمات دقت کنید تا سهم هر کلمه کلیدی را در ترافیک سایت خود بدانید. همچنین ممکن است کلمه ای جز کلمات کلیدی شما نباشد اما به سایت شما ترافیک بدهد. باید حواستان باشد تا سئو سایت خود را با توجه به این موارد در مسیر درست قرار بدهید. مسایل مربوط به تغییرات دوره ای و فصلی را نیز بررسی کنید.

4. نرخ تبدیل با توجه به عبارات و کلمات
برخی کلمات کلیدی نرخ تبدیل بالایی دارند. برای مثال 5.80 درصد بازدیدکننده های جستجوی “ابزار سئو” در سایت Moz، عضو سایت شدند. این نرخ تبدیل بسیار بیشتر از هزاران کلمه ی کلیدی موجود در سایت ما است. بنابراین باید کلمات کلیدی را پیدا کنیم که بازدیدکننده های سایت ما را به مشتری های دائمی تبدیل می کند و رتبه بندی این کلمات را در سایت بالا ببریم.

5. تعداد صفحاتی که حداقل یک بازدید از موتورهای جستجو دریافت می کنند
دانستن تعداد صفحاتی که ترافیک موتور جستجو را به خود اختصاص داده اند برای بررسی عملکرد سئو سایت لازم است. از این عدد می توانیم نگاهی به شاخص گذاری صفحات سایتمان در موتورهای جستجو داشته باشیم. همانطور که روی موضوعاتی مانند معماری سایت، لنک سازی، نقشه سایت xml و خاص بودن محتوا و متا داده کار می کنیم، شاخص گذاری سایت ما باید بالا برود و صفحات بیشتر و بیشتری در موتورهای جستجو حضور پیدا کنند. اینکه صفحا تسایت ما در موتورهای جستجو ظاهر شوند مهمترین شاخص دراز مدت موثر در سئو سایت ما است.

اگرچه شاخص های دیگری نیز مهم هستند اما این شاخص های ذکر شده مهمترین هستند و باید همه در راستای بهینه سازی سایت خود به آن بپردازند تا ارزش سئو سایت خود را به حداکثر برسانند.